Mimo, że w tym roku początek jesieni był naprawdę piękny i nawet w październiku świeciło słońce, powoli zbliża się okres późno – jesienny i zimowy. Okres, w którym większość z nas najchętniej otuliłaby się ciepłym kocem i przespała jak misie. To czas, w którym często nawet wyjście do sklepu za rogiem często kończy się cieknącym nosem, kichaniem albo (rzadziej, ale zdarzyć się może) jeszcze gorszym choróbskiem. Jak więc ustrzec się przed popularnym przeziębieniem i w dobrej kondycji doczekać wiosennych ciepłych dni? Jak wzmocnić swoją odporność? Jest na to kilka sprawdzonych sposobów.

Przede wszystkim, nie dajmy się zamknąć w ciepłych, przesuszonych pomieszczeniach, myśląc, że to nas ustrzeże przed infekcjami. Nic tak nie wzmacnia odporności jak ruch. Oczywiście najlepiej na świeżym powietrzu. Ruch poprawia krążenie krwi i przyswajanie tlenu przez organizm, dodaje energii i polepsza samopoczucie. Osoby aktywne fizycznie  rzadziej chorują, a ich organizm szybciej pozbywa się choroby. Jeżeli naprawdę nie mamy czasu lub ochoty na ćwiczenia na dworze, warto się wybrać chociaż na krótki spacer. Jesienna, zmienna aura przyzwyczaja organizm do wahań temperatury, a tym samym hartuje go.

Sam ruch to jednak nie wszystko. Wpływ na naszą odporność ma również to, co jemy. Urozmaicona, bogata w warzywa i owoce, dostarczy organizmowi potrzebnych witamin i wzmocni. Szczególnie przydatne będą produkty bogate w witaminy A, E (odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie błon śluzowych dróg oddechowych) i C oraz miedź, cynk i żelazo. Powyższe składniki znajdziemy np. w marchewce, warzywach zielonoliściastych (brokuł, brukselka), a także owocach (maliny, porzeczki, cytrusy). Pijmy dużo naparów ziołowych i owocowych. np. rozgrzewającą herbatę z malin czy owoców dzikiej róży lub z żeń – szenia (poprawia działanie układu odpornościowego, wzmaga witalność, dodaje energii, zwiększa odporność na stres). I nie bójmy się czosnku, znanego ze swego działania bakteriobójczego. Mimo nieprzyjemnego zapachu jest on bardzo zdrowy.

Po trzecie sen. Nie od dziś wiadomo, że człowiek niewyspany nie jest w stanie poprawnie funkcjonować. Zdrowy, dorosły człowiek potrzebuje 8 godzin snu na dobę. Podczas snu normuje się oddech i rytm serca, nasz organizm odpoczywa i nabiera sił na walkę z potencjalną infekcją. Niedobór snu powoduje więc nie tylko trudności w skupieniu uwagi i rozdrażnienie, ale zaburzenia w działaniu układu immunologicznego.

Jesienią szczególnie warto zwrócić uwagę na używki. Papierosy, alkohol, kawa – wszystkie wysuszają sluzówki, przez co łatwiej “złapać” wirusa, wszystkie zaburzają wchłanianie witamin. Najlepiej odstawić całkowicie, jednak nie popadajmy w przesadę. Mała kawa od czasu do czasu czy grzane wino zimnym, sobotnim wieczorem nie zrujnują całkowicie naszego organizmu.

Co jeszcze wzmacnia naszą odporność? Relaks. Relaks i głośny, niewymuszony śmiech. Sposobów na relaks jest mnóstwo, każdy najlepiej wie czy odpoczywa w odprężającej kąpieli czy podczas uprawiania sportu. Ważne, żeby mieć świadomość, że zestresowany organizm nie ma siły na walkę z infekcją.

Podczas śmiechu organizm się dotlenia, podczas śmiechu ćwiczą mięśnie twarzy, klatki piersiowej i brzucha, podczas śmiechu poprawia się krążenie i praca serca, podczas śmiechu wydziela się hormon szczęścia, podczas śmiechu zostaje zwolniona produkcja hormonów stresu – adrenaliny i kortyzolu (co pobudza układ immunologiczny).

A jeżeli ktoś nie chce lub nie może zastosować się do powyższych rad? Odporność można zwiększyć również stosując środki farmakologiczne, które w obecnych czasach nie trudno znaleźć. I rozważyć, oczywiście po konsultacji z lekarzem, szczepienie przeciwko grypie.

Warto zauważyć, że te sposoby nie są zbyt wyszukane i tak naprawdę nie wymagają zbyt wielkiego wysiłku. Zmiana kilku przyzwyczajeń pomoże nam w zdrowiu doczekać wiosny, a może sprawi, że polubimy również zimną porę roku wraz z jej śnieżnymi szaleństwami.

Kategorie: porady

Dodaj komentarz


Najnowsze wpisy

Zadławienie

O zadławieniu mówimy wtedy, gdy do krtani, tchawicy ...

Jak sobie pomóc? – Zimowe urazy

Przed nami kilka zimnych miesięcy. Miesięcy obfitujących w ...

Nadciśnienie

Nadciśnienie tętnicze dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. ...

Czy ja mam grypę?

Rano wychodziłeś do pracy i czułeś się świetnie, ...

Cellulit

Panie, których uda lub inne części ciała są ...